Scholieren aan de slag met Snapshot Hoge Veluwe
Via Snapshot Hoge Veluwe kunnen mensen van over de hele wereld meewerken aan wetenschappelijk onderzoek op De Hoge Veluwe, door foto’s uit het Park te bekijken en te identificeren welke dieren daarop staan. Inmiddels zijn er al 3,3 miljoen foto’s bekeken door ruim 14.000 burgerwetenschappers.
Aanhaken bij echt onderzoek
In juni 2021 verscheen er een leuk bericht op het forum van Snapshot Hoge Veluwe: biologiedocent Jantien van der Hucht, van het Vlietland College in Leiden, bedankte de Wageningen Universiteit en De Hoge Veluwe voor dit citizen science project, dat ze gebruikt heeft als basis van een project voor haar leerlingen:
Dit jaar heeft klas 4 VWO voor jullie ruim 1300 classificaties gedaan en een werkstuk geschreven over de ecosystemen van het Park. Het is ontzettend leuk om les te geven over ecologie en aan te kunnen haken bij echt onderzoek. Zooniverse is een fantastische bron van lesmateriaal en -plezier!
Determineren en literatuuronderzoek
Biologiedocent Jantien van der Hucht las in een tijdschrift voor biologen over de website Zooniverse, ’s werelds grootste platform voor burgerwetenschap; onderzoek met behulp van het grote publiek. Een mooie tool om te gebruiken in haar biologielessen. Zo analyseerde ze met haar leerlingen het gedrag van vogels in een Canadees natuurpark, via Zooniverse. Toen ze ontdekte dat er een onderzoeksproject op De Hoge Veluwe op Zooniverse stond, werd ze direct enthousiast. “Het is veel leuker voor leerlingen om een project te doen over dieren in eigen land. Met de brugklassers zijn we dieren gaan determineren op Snapshot Hoge Veluwe. Het is makkelijk uit te leggen, leerlingen kunnen binnen een kwartier zelf aan de slag. En het is meteen leuk en spannend. De leerlingen van 4 vwo hebben voor hun werkstuk aanvullend onderzoek gedaan naar de dieren en landschappen in het Park. Dit sloot perfect aan bij hun theorielessen over ecologie en ecosystemen”.
Leuk en leerzaam
De docent geeft aan dat de vwo-leerlingen in de loop van het project steeds meer interesse kregen in De Hoge Veluwe: “Veel leerlingen waren nog nooit in het Park geweest en ze zien de Nederlandse natuur vaak als saai, zonder leeuwen en giraffes. Maar toen ze zich eenmaal in het Park verdiepten, werden ze steeds enthousiaster. Het project heeft geleid tot mooie werkstukken met goede bevindingen. Leerlingen realiseren vaak niet dat wetenschappelijk onderzoek vooral bestaat uit meters maken. Je moet veel data verzamelen voordat je betrouwbare conclusies kunt trekken. Ook dat leren ze in dit project. Komend schooljaar gaat een nieuwe 4 vwo-klas aan de slag met Snapshot Hoge Veluwe. Ik kijk er naar uit.”